Nancy Clara Cunard
![]() |
fot.mat.prasowe |
Nancy Clara Cunard urodzona 10 marca 1896 w brytyjskiej klasie wyższej . Pisarka, dziedziczka i działaczka polityczna. Poświęciła całe życie na walkę z rasizmem i faszyzmem. Stała się pamiątką dla najwybitniejszych pisarzy i artystów XX wieku: Wyndham Lewis , Aldous Huxley , Tristan Tzara , Ezra Pound i Louis Aragon , którzy byli wśród jej kochanków, Ernest Hemingway , James Joyce , Constantin Brâncuşi , Langston Hughes , Man Ray i William Carlos Williams.
Ojcem jej był Sir Bache Cunard , spadkobierca firm żeglugowych Cunard Line a mamą była Maud Alice Burke, amerykańską dziedziczka, która przyjęła imię Emerald i stała się wiodącą gospodynią w Londynie. Nancy została wychowana w rodzinnej posiadłości w Nevill Holt w Leicestershire, ale kiedy jej rodzice odeszli w 1911 r., przeprowadziła się do Londynu.
W 1916 roku wyszła za mąż za Sydney Fairbairn , policjanta i żołnierza, który został ranny w Gallipoli . Mieszkali w Londynie w domu przekazanym im przez matkę Nancy jako prezent ślubny. Ale po 6 latach małżeństwa para postanowiła się rozstać.
W 1928 nawiązała kontakty z Henrykiem Crowderem , afro-amerykańskim muzykiem jazzowym, który pracował w Paryżu. Stała się aktywistką w sprawach dotyczących polityki rasowej i praw obywatelskich w Stanach Zjednoczonych i odwiedziła Harlem.
W 1931 roku opublikowała broszurę Czarnego Człowieka i Białą Dzwonię , atak na postawy rasistowskie, na przykładzie matki Cunard, którą cytowała jako “Czy to prawda, że moja córka zna Murzyna?” Edytowała także masową antologię Negro , zbierając głównie poezję afrykańskich pisarzy, m.in. Langston Hughes i Zora Neale Hurston . Pisała także, własne sprawozdanie Cunard dotyczące sprawy Chłopców z Scottsboro . Na dwa lata przed opublikowaniem, otrzymywała anonimowe groźby, z których część opublikowała w książce.
W połowie lat trzydziestych podjęła również walkę antyfaszystowską, pisując o anarchii Etiopii i hiszpańskiej wojnie domowej w Mussolini . Przepowiedziała dokładnie, że “wydarzenia w Hiszpanii były wstępem do innej wojny światowej”. Jej opowieści o cierpieniu hiszpańskich uchodźców stały się podstawą do odwołania fundraisingowego w Manchester Guardian . Cunard pomogła dostarczyć i zorganizować pomoc, ale złe zdrowie – spowodowane częściowo wyczerpaniem i warunkami w obozach – zmusiły ją do powrotu do Paryża, gdzie stała na ulicach zbierając fundusze dla uchodźców.
W 1937 opublikowała serię broszur poezji wojennej, w tym dzieła WH Audena , Tristana Tzary i Pablo Nerudy . W tym samym roku wraz z Audenem i Stephenem Spenderemrozpowszechniła kwestionariusz o wojnie dla pisarzy w Europie; Wyniki zostały opublikowane przez Lewicową recenzję jako autorzy biorą udział w wojnie hiszpańskiej .
Podczas II wojny światowej Cunard pracowała, aż do wyczerpania fizycznego, jako tłumacz w Londynie w imieniu francuskiej opozycji .
Po wojnie zrezygnowała z domu w Réanville i dużo podróżowała . Cierpiała na choroby psychiczne i złe zdrowie fizyczne, które pogarszał alkoholizm, ubóstwo i zachowania samodestrukcyjne. Po walce z policją w Londynie, przebywała w szpitalu psychiatrycznym. Po wyjściu ze szpitala jej zdrowie pogorszyło się jeszcze bardziej, ważyła mniej niż 30 kg, kiedy została znaleziona na ulicy w Paryżu i przywieziona do szpitala Cochin , gdzie zmarła dwa dni później.
Jej ciało zostało zwrócone do Anglii na kremację, a resztki zostały wysłane z powrotem do Cimetière du Père-Lachaise w Paryżu. Jej popioły spoczywają w urnie numer 9016.
Styl Nancy byl w klimacie kultury afrykańskiej, był zaskakująco niekonwencjonalny. Nieodzownym elementem stroju była ogromna biżuteria wykonana z drewna, kości i kości słoniowej, naturalnych materiałów używanych przez rodzimych rzemieślników. Swoim stylem lubiła prowokować i wzbudzać kontrowersje. Bransoletki, które nosiła na obydwu ramionach, zaciskających się z nadgarstka do łokcia, wzbudzały duże zainteresowanie mediów, były atrakcyjne wizualnie dla fotografów . Fotografii często fotografowali ją w jej kolekcjach biżuterii, w afrykańskich natchnieniach które oddawały hołd koncepcjom kubizmu.
![]() |
fot.mat.prasowe |
My kobiety zawdzięczamy jej :
- modę na ciekawe nakrycia głowy ,
![]() |
fot.mat.prasowe |
- noszenie ogromnej afrykańskiej biżuterii, a zwłaszcza ogromnej liczby bransolet ,
![]() |
fot.mat.prasowe |
- zakładanie skórzanych kurtek typu pilotka ,
![]() |
fot.mat.prasowe |
- modę na printy zwierzęce ,
![]() |
fot.mat.prasowe |
Zasady stylu Nancy :
1. Afrykańskie klimaty.
2. Ogromne bransolety.
3. Kontrowersja.
4. Prowokacja.
5. Klasa.
1. Afrykańskie klimaty.
2. Ogromne bransolety.
3. Kontrowersja.
4. Prowokacja.
5. Klasa.
Źródła: Wikipedia,
Zdjęcia: Wikipedia i Google,
Miłej lektury,
Anrika i szafa gra,
Zapewne tak ! Dziekuje !
Dziekuje !
Ciesze sie !
Bardzo ciekawy post, i ciekawa kobieta. Nigdy o niej nie słyszałam ale pewnie dogadalibyśmy się 🙂
Bardzo inspirujacy blog osobiscie nie znalam tej kobiety…
Ciekawy wpis, bo można się dowiedzieć czegoś nowego. Przynajmniej ja się dowiedziałam, bo nigdy o niej nie słyszałam 🙂
http://klaaudiness.blogspot.com/
😉
Słyszałam o niej, ale nigdy nie wiedziałam co ona wprowadziła do domu.
Mój blog
Dziekuje !
Bardzo ciekawy wpis. Nigdy o niej nie słyszałam. Dzięki!
To zapraszam czesciej na bloga, za msc post o kolejnej ikonie stylu 😉
Pewna siebie i super kobieta, również nigdy nie słyszałam o niej, dziękuję 😉 uwielbiam czytać o ikonach kobiecych, są dobrą inspiracją ^^
Dziekuje 🙂
Niesamowita ikona stylu której nie miałam nigdy wcześniej bladego pojęcia choć gdzieś ze zdjęć kojarzę tę panią 😉 dzięki za wpis – fanka skórzanych kurtek 😉